In
1980 besluit de jonge Leeuwarder werktuigbouwkundige Tinus Kruidhof en
zijn vrouw Coby om na lang beraad de knoop door te hakken en bij de
Hindelooper werf Aluboot een casco te bestellen naar ontwerp van Dick
Koopmans sr. In 1981 is het casco klaar en begint het afbouwen.
Samen met de vakkennis van de werf en met hulp van vakmensen uit de
familie werd het schip in 5 jaar tijd op de werf in Hindeloopen
afgebouwd voor grote reizen.
Veel hulp en advies kreeg het echtpaar daarbij van enkele bekende
oceaanzeilers, waaronder Eilco Kasemier, die eerst met een Koopmans
zeilschip, later met een Koopmans motorboot solo rond de wereld voer.
Vele van de handige tips vindt men terug in het boek dat over deze reis
is geschreven, en ziet men terug in de Freeway.
Toch heeft de grondige voorbereiding en al het werk niet geleid tot een
langdurige reis rond de wereld. In 1991 is het schip verkocht na
“slechts” een reis rond de Middelandse Zee. Kennelijk is het zeeleven
het jonge gezin niet bevallen.
De nieuwe eigenaar werd Piet Zeldenrust, die na het overdragen van zijn
succesvolle zandwinningbedrijf met pensioen ging en zijn beroepsmatige
vaarervaring nu aanwendde voor het reizen naar eerst de Ierse Zee en
later de Oostzee. Vele oude kaarten vertellen met potloodstrepen nog de
route van de Freeway in deze toch wel verre wateren.
Dat het schip ontzettend goed in elkaar steekt blijkt wel uit het feit
dat er in deze periode weinig gebreken zijn geweest tijdens al deze
reizen. Piet verhaalt van de wilde zeeën in de Duitse Bocht, waar hij de
luiken vergrendelde en in de veilige beschutting van het stuurhuis de
stormen over zich heen liet gaan.
In 2008 moest Piet het zeilen vaarwel zeggen; de zorg voor zijn ernstig
zieke vrouw gecombineerd met het onderhoud van het schip werd hem
teveel. Duke Urbanik en zijn echtgenote werden de nieuwe (huidige)
eigenaren van Freeway, die zij al in 2003 bij Stavoren op de foto hadden
gezet als het ultieme schip om ooit te varen.
In de winters van 2008 en 2009 is de Freeway terug naar zijn
geboorteplaats – de Aluboot werf - gebracht en gemoderniseerd in een
uitgebreide checkup en refit. Hierbij is o.a. de gehele electrische
installatie vernieuwd, de roerinstallatie uitgenomen en slijtagedelen
vervangen, zijn er vuilwatertanks en nieuwe pompen en toiletten
geplaatst en is er een electrisch-hydraulische bediening voor het
midzwaard geplaatst. In de tweede ronde is de mast eraf gehaald en is al
het lopende en staande want gecontroleerd en waar nodig vervangen, zijn
alle zeilen vervangen en is een electrische furling voor de kluiver
geinstalleerd. Tevens is binnen alle stoffering vervangen.
In 2010 heeft Freeway zijn nieuwe eigenaren naar de Oostzee gebracht
voor een reis van enkele maanden. Daar bleek wat een veilig en
betrouwbaar schip het is en dat de refit erg succesvol is geweest. Alle
veranderingen en verbeteringen werkten naar behoren en zonder enige
storing.
Deze winter zal de laatste fase van de refit ingaan: het deels vervangen
en kitten van het teakdek en stuurhuis dak en een schilderbeurt binnen,
zodat Freeway er weer jaren tegen kan.Warns,
25 augustus 2011. |