Shetland Round Britain and Ireland Race 2006
Plymouth, 1 dag voor de start
We zijn er klaar voor. De formaliteiten zijn achter de rug, alles is in orde. Vers voer en ovenmaaltijden liggen op het vlak. Morgenochtend krijgen we nog de laatste windprognoses.
Start Plymouth-Kinsale
Leslie wordt steeds
zenuwachtiger. In de haven heerst drukte en overal zijn fotografen.
We varen als eerste naar buiten. Hier is het rustiger en nu hoeven we niet
tussen alle zenuwachtige schepen de haven uit. Het is mistig dus stoppen we
beide zijden van de startlijn in de gps, ook peilen we de wind.
De multihuls startten eerst en wij maken een proefstart naast de lijn. De lij
zijde is duidelijk gunstiger en het lijkt dat iedereen de loef zijde gaat
kiezen. Wij gaan als tweede over de lijn. Liggen daarna in 1e positie en gaan
als vierde tussen de open 40 voeters Plymouth sound uit.
Wij blij, sponsor blij en de concurrentie verbaasd. De boot is omringd door
fotoboten met giga camera’s. Er is vrije wind en een uitbundige Leslie. Ik ben
erg opgelucht. Eindelijk gestart en ook nog super goed weg ook. Bij Eddystone 12
mijl verder liggen we tweede in onze klasse en nog voor de 40 ft La Promesses en
50 ft Woolfies Toy. De spi zit verkeerd in de zak en ik controleer niet dus gaat
de schoothoek omhoog ipv de top. Gelukkig staat hij kort daarna goed. We varen
hard en ik ga mijn eerste drie uur slapen. De wind valt gedurende de avond wat
weg en de twee meter hoge deining laat de zeilen enorm klappen. Gelukkig is de
spinaker nieuw, onze oude was binnen een uur in tweeën geweest. Het lichte weer
met veel geklap duurt ruim een etmaal. We gijpen een paar keer en bij Lands End
moet de genua er op. Bij Bishop Rock (Scillies) liggen we nog tussen de j 109’s.
Twee een mijl voor en een halve achter. In de Ierse zee neemt de wind wat toe en
gaat de high aspect er op. Die moet er na drie uur weer af. De overlap tussen
genua 0-13 kn en high aspect 12-19 kn, is wat klein. Totaal hebben we 15
zeilwissels voor 240 mijl. Leslie is er nog niet handig mee en door de hoog
benodigde concentratie in het lichte weer snel moe. Ik doe dus de zeilwissels en
geef gedurende Leslie´s wacht nog wat advies. Voor dit betrekkelijk korte rak
gaat dat nog, hopelijk is het volgende wat rustiger. 15 Mijl voor de finish
lopen we vast in een windstilte. We roeien drie kwartier en passeren hierdoor de
Chillout.
Kinsale
Op de wal horen we dat er
vier uur zit tussen ons en de eerste in onze klasse maar dat blijken er later
zeven te zijn. Twee J109 en een jod 35 wisten net voor de windstilte te
finishen. Toch liggen we nog redelijk. Als 19e binnengekomen boot van de totaal
42. Als een van de kleinste en vierde in onze klasse. Iedereen is verbaasd over
onze snelheid en positie maar dat komt ook omdat we in Plymouth de schoorsteen
er op hadden en een emmer en bezem aan dek legden. Als morgen de schepen voor
ons met weinig wind starten is het verschil nog goed te overbruggen.
Voor het volgende rak wordt niet te harde ruime wind voorspelt dus relatief
hopen we rustig te zeilen.
De boot is op orde, droog, comfortabel en zonder problemen. We braken alleen een
blok van de Genua onder aan de mast en de lierfundatie scheurde. Dat is
gerepareerd, de waypoints voor rak twee zijn ingevoerd en de kleding ligt klaar.
Morgen doen we de verse inkopen en kijken naar het weer. Verder wandelen we naar
het fort en is er een barbecue. Dat kan nu nog met alle deelnemers. In Barra
zullen de langzamere boten de snelle niet meer zien.
Uitslag 1e
traject klasse 2
Boot type gec tijd overall pos in veld handicap snelh
Op gezeilde tijd
ZELDA J 109 1-20-06 9 1.031
RED ARROW J 109 1-22-36 12 1.033
AUDACIOUS JOD 35 2-01-26 15 1.031
JAGER Koopmans 35 2-03-07 19 1.021
TZIGANE Cayenne 42 2-03-19 20 1.019
CHILLOUT J 109 2-04-12 21 1.035
PIPSINA HOD 35 2-04-20 25 1.014
SUN BEAT III JENEAU 43 2-04-41 23 1.03
BLEU DEMON MAXI 1100 3-01-43 34 1.014
Start Kinsale-Barra
We starten voor Tzigane en Chillout althans, dat is de bedoeling. We zijn dan ook verbaasd als de Chillout anderhalf uur te vroeg start. We gaan even twijfelen aan onze tijd, maar ook Tzigane wacht nog en de schepen voor ons kloppen ook. Als we gestart zijn roept Tzigane de Chillout op en vraagt waar ze zijn. Ze geven geen antwoord. Vervolgens wordt het wedstrijdcomité opgeroepen, ook geen antwoord. Wij worden gevraagd als getuigen en gaan akkoord. De Tzigane start ca 10 minuten achter ons en met 6-12 kn wind lopen we langzaam uit. In de avond passeren we een jacht, maar weten niet wie. Tzigane ontsteekt geen toplicht en wordt onzichtbaar voor ons. Er volgen een paar wissels tussen genua en high aspect. Ik ben er tot nog toe elke nacht in Leslie’s wacht nog uit geweest en begin al moe te worden. In de ochtend loopt er een schip behoorlijk harder dan ons onder de kust. Dit blijkt later de Tzigane te zijn. We zijn Fastnet inmiddels gepasseerd en de wind is 3-6 kn. De trim is niet optimaal, maar Leslie is nou eenmaal geen wedstrijdzeiler. Ik zet de genaker en de afstand blijft redelijk constant.
Bij het passeren van de zuidwestpunt is de tactiek zo snel mogelijk richting
doel varen. Dat betekent constant kijken of een koersafwijking voldoende meer
snelheid oplevert. Voor mij duidelijk, moeilijk aan Leslie te verklaren. Wel is
hem duidelijk wanneer er gegijpt moet worden voor de optimale snelheid. Naarmate
we vorderen neemt de wind toe. Bij 17 kn wind vindt Leslie het niet meer
verantwoord om alleen te spinakeren. We zetten eerst nog de veel vlakkere
genaker en later de uitgeboomde genua. Dit kost snelheid auw! Voordeel is dat
gijpen makkelijker is en dat we dat daardoor ook vaker doen.
De BBC geeft ondertussen
een oost-noord-oostelijk wind zodat we wat oostelijker gaan varen in de hoop
hier voordeel uit te halen. Dat pakt goed uit. De wind draait inderdaad en wij
liggen steeds 15 graden te hoog. Zo varen we in een boogje naar de finish en
hoeven maar een slag van een mijl te maken. De wind neemt drie mijl voor de
finish nog toe tot 16 knoop dus er volgt nog een wissel naar high aspect. We
finishen net op tijd om nog een mooring te kunnen delen met de Red Arrow.
Barra
We doen nog steeds mee, Audacious en Zelda lopen uit, Red Arrow komt dichterbij.
Uitzicht op een derde plaats!
We hebben alle tijd om te wandelen en uit te rusten. We zien ook veel collega
zeilers. Veel hebben net als wij een wedstrijd- en een toerzeiler aan boord.
Maar net als bij ons is de sfeer aan boord goed en belangrijker dan de laatste
mijl winst.
De weersvooruitzichten stemmen tot blijheid en bezorgdheid. Harde wind tegen
draaiende. De harde tegenwind is een sterk punt van ons. Tegen draaiend betekent
winst voor de voorste en verlies voor de achterste boten. De kans op een derde
plaats neemt toe, de kans op een eerste verder af.
Uitslag t.e.m. 2e
traject klasse 2
Boot type gec tijd overall pos in veld handicap
Gezeilde tijd
ZELDA J 109 4-23-24 9 1.031
AUDACIOUS JOD 35 5-03-55 14 1.031
RED ARROW J109 5-07-25 16 1.033
JAGER Koopmans 35 5-09-09 18 1.021
TZIGANE Cayenne 42 2-12-14 22 1.019
PIPSINA HOD 35 5-12-57 23 1.014
SUN BEAT III JENEAU 43 5-15-22 33 1.03
BLEU DEMON MAXI 1100 3-01-43 34 1.014
Derde etappe
Drie uur voor de start
Drie uur voor de start. We
liggen in een stormachtig Castlebay. Het weerbericht is ZO 30 kn draaiend naar
ZW later NW 38 kn. Wij zullen net na het draaien naar ZW starten. Onze starttijd
is gunstig, we komen met doodtij bij Barra head zodat we er dicht langs kunnen.
Anders staan er zware brekende zeeën. Een aantal zeilers twijfelt om uit te
varen. Wij hebben vooraf vastgesteld dat onze kansen juist bij harde tegenwind
liggen en melden dat we het in ieder geval gaan proberen. Het verbaast ons dan
ook dat de Zelda, nr 1 in onze klasse blijft liggen. Dat de Audacious, een JOD
35 niet uitvaart begrijpen we wel. Zij zijn de slechtste boot in deze
omstandigheden. Als we om 18.45 uur starten kunnen we constateren dat we 1e
liggen. Met drie reven en de stormfok lopen we met 6.5 kn 30 graden onder de
koers naar Barra Head.
We gaan overstag met 2 mijl speling tot de kust. De zeeën beginnen aardig stijl
en hoog te worden en het is moeilijk de snelheid onder de 6.5 te houden. Dit is
wel wenselijk omdat de boot anders van de golven afvalt en enorme dreunen maakt.
Heel houden is hier een vereiste.
De wind zit ondertussen tegen de 40 knoop gemiddeld zodat ik 2 uur na Barra
besluit het grootzeil te strijken. De stormfok zit op een binnenstag en de boot
is er bij een koers van 60 graden t.o.v. de wind goed mee in ballans. De giek
gaat aan de lage kant op dek, dit geeft aanzienlijk minder windvang en maakt ook
geen geluid. De wind is ondertussen boven de 40 knoop en de zeeën worden hoger.
De windpilot stuurt, de ais staat aan en we kijken elke tien minuten even door
de kap naar buiten. Omdat onder dit tuig er eigenlijk niets meer te doen valt
slapen we prima. Wel gaat de boot steeds meer te keer en valt met vreselijke
dreunen nu en dan van een golf. We komen dan los van onze kooi. De bus met
koffie is ook gaan vliegen zodat we veel koude koffie in de bilge hebben. Het
begint ook naar diesel te ruiken, de tank van de kachel is met 25 liter
losgekomen van het schot en de diesel is er inmiddels uit.
We gaan ons wat zorgen maken als we horen dat achter ons de Vijaya in
moeilijkheden zit en er een reddingsboot en helikopter onderweg zijn. We weten
ook nog niet of we St Kilda kunnen ronden. De wind is gedraaid en we varen er zo
recht tegenaan. In eerste instantie besluiten we wat lager onder St Kilda door
te varen. Als de wind en zee wat minder worden en de wind nog verder door draait
liggen we in een gunstige positie om er snel omheen te komen. Ook hebben we dan
wat ruimte naar lei voor het geval de wind nog verder toe neemt. We horen dat er
een schip in St Kilda ligt en dat de wind in de baai onder de 20 knoop is. We
roepen op en krijgen via de helikopterpiloot die de Vijaya aan het redden is te
horen dat St Kilda goed is aan te lopen. Jammer dat we al wat hoogte hebben
verloren. In een kwartier neemt de wind af van 45 naar 20 knoop en kruisen we de
laatste 8 mijl naar Village Bay. Hier gaat het anker uit en pompen we de diesel
uit de bilge en eten een pizza. Na 1.5 uur vertrekken we weer. De wind is onder
de 30 kn NW zodat we nu relatief makkelijk rond St Kilda komen. Daarna wordt het
halve wind. Een enorme golf stort zich over de boot en de joon verdwijnt, blaast
zich op en blijft plat op het water liggen. Het schuifkapje breekt achter op een
behoorlijk stevig stuk af.
We varen niet maximaal,
moeten even bekomen van vooral het bijna vergaan van de Vijaya vlak bij ons.
Bovendien liggen we door onze actie ver voor en 7.8 ipv 8.2 kn is dan niet zo’n
erg groot verlies. Na de nacht wordt er weer vol geracet. Reven er uit, wissel
van fok naar high aspect, genua, spinaker, asymetrische spi, genua en weer
asymertrisch. Alles binnen 12 uur. De ronding van Mugle Flugga is lastig. Weinig
wind van achter, spi er voor, genua er naast zodat de spi niet in het voorstag
draait. Daardoor moeten we veel trimmen aan de spi om hem vol te houden. Na
Muggle Flugga is het aan de wind en kruisend richting finish. Met Pete Goss
dicht achter ons (volgens gsm) willen we voor ze finishen. Dat lukt met twee uur
verschil. De finish is super. Spandoeken met 'Go Jager Go' en 'Welcome Leslie
and Dick', veel auto’s en veel mensen. We liggen 1 in onze klasse.
Lerwick
De stop in Lerwick is te druk. Leslie is thuis, ziet iedereen en heeft
nergens tijd voor. De boot is na de woeste tocht niet erg netjes meer. Ik ruim
op, maak schoon en bereid het volgende traject voor. Gelukkig wordt de was door
familie van Leslie gedaan en repareert zijn vader ons kapje. Ik zie mijn ouders
nog even. Die doen het rustig aan. Vertrokken voor ons uit Lelystad en zijn nu
net op de Shetlands. We krijgen interviews van radio en tv en omdat we een
Shetlandse sponsor hebben lijkt iedereen ons te kennen.
Uitslag t.e.m. 3e
traject klasse 2
Boot type gec tijd overall pos in veld handicap
Gezeilde tijd
JAGER Koopmans 35 9-00-44 11 1.021
SUN BEAT III JENEAU 43 9-19-42 13 1.03
PIPSINA HOD 35 10-04-46 21 1.014
TZIGANE Cayenne 42 1-05-43 20 1.019
ZELDA J 109 10-06-44 16 1.031
AUDACIOUS JOD 35 10-07-05 17 1.031
RED ARROW J 109 10-09-00 16 1.033
BLEU DEMON MAXI 1100 10-17-26 34 1.014
Start Lerwick
De start in Lerwick is
spectaculair. Niet vanwege de wind, maar ditmaal een start met spandoeken
televisie helikopter en fotograaf in hangglider. Spinakerend met drie knoop
gestart, daarna geroeid kruisen met genua terug naar spi roeien bezoek van de
lerwick boat club acht mijl vanaf de startlijn. Daarna een roeiwedstrijd met
Pete Ggoss zij zijn sneller, wij roeien sneller op handicap.
Frustratie en grijze haren over de wind. Leslie is geen lichtweer zeiler. Na 5
uur komt er wind. Tegen mijn gevoel in varen we zo diep mogelijk naar het
zuidoosten. We moeten naar het oosten want daar zit de wind. De koers naar
Lowestoft is echter zuid.
P Goss vaart veel harder
zuid. Na een paar uur komt er zeven acht en zelfs negen knoop wind uit het
noordwesten. Nu lopen we zeven knoop naar het zuidoosten en varen de wind in.
Een etmaal van 160 mijl volgt. We hebben onze afstand verdedigd. De wind draaid
naar het zuiden zoals verwacht. Weer een moeilijke keuze 50 graad van koers
zuidoost of 40 graad van koers zuidwest. Ik besluit voor zuidoost, daar zit meer
wind en de wind gaat volgens de weermannen naar het zuidoosten. We maken na
negen uur een vier uur durende tussenklap als de wind oostelijk draait. We
klappen terug als de wind weer terug draait. We naderen Humber. Hier moet de
wind naar zuidoost. Weer een moeilijke beslissing. Te vroeg overstag en je
beland in de Wash met lichte tegenwind, te laat en je mist mijlen. We gaan op
tijd en komen prima uit. De wind neemt toe tot 14 kn en de high aspect gaat er
op. De oosten wind neemt weer af als de kust nadert en de genua gaat weer
omhoog. Twee mijl voor de finish, de stroom loopt tegen gaat de genaker er op.
Leslie reageert wat verbaast, we zeilen lekker en zijn er bijna. Ik leg uit dat
dit het verschil is tussen wedstrijd en toer, en dat als de wind nog verder
afneemt we zes uur kunnen ankeren voor de stroom draait. We halen het!
In de club vier uur in de ochtend nog een snelle blik op de tracker. Dichtst bijzijnde concurrent in licht weer op meer dan 100 mijl. Well done.
Lowestoft
Het clubhuis in Lowestoft is duidelijk centrum van de race. Er hangen
foto’s, uitslagen en verhalen. Er staat ook een computer voor meer informatie en
het weer. We vallen wel een beetje in een gat. Van klasse 1 is eerste net weg en
een en twee zijn binnen. De eerste drie multihulls zijn weg, P Goss ligt in de
haven en de rest moet nog komen. In de vorige stops was het erg leuk elkaar te
zien en te spreken. Nu moeten alle bekenden nog binnenkomen. De Sun Beat komt
binnen voor de klasse 1 boten starten. De volgende dag komen Leon en Richard met
de 37 ft trimaran Houd van Hout Binnen. We eten aan boord bij de vader van
Richard. Leslie zit breed te lachen als we af en toe in het Nederlands
terugvallen.
Dit is een drukke dag voor de organisatie. Er is wat wind zodat onze
achtervolgers binnen stromen.
Uitslag t.e.m 4e traject klasse 2
Boot type gec tijd overall pos in veld handicap
Gezeilde tijd
JAGER Koopmans 35 12-21-43 12 1.021
SUN BEAT III JENEAU 43 13-15-39 14 1.03
ZELDA J 109 13-19-00 14 1.031
TZIGANE Cayenne 42 14-07-25 19 1.019
AUDACIOUS JOD 35 14-09-28 15 1.031
PIPSINA HOD 35 14-13-18 22 1.014
RED ARROW J 109 15-09-34 27 1.033
BLEU DEMON MAXI 1100 16-09-50 30 1.014
Start Lowestoft
Vroeg op want je mag ook
buiten de banken starten en we vermoeden dat daar meer wind zit. Dat blijkt
gelukkig waar dus de eerste paar uur gaan goed. Dan volgt een continu draaiende
wind zodat ik in een wacht van drie uur acht maal gijp en drie maal van voorzeil
wissel. Leslie heeft dezelfde problemen, maar gijpt niet en wisselt niet. Er
komt weer wind in mijn volgende wacht. Wel moet er dan nog een paar keer
gewisseld worden tussen genua, genaker en spinaker. Ik raak dan ook redelijk
vermoeid als Leslie eerst nog wat huishoudelijk werk doet en ik nog drie
kwartier langer stuur. Vervolgens blijkt het genakerval klem te zitten en wil
niet naar beneden. Op zich niet gelijk een ramp, want voorlopig is de eerste
dagen ruime wind voorspelt. We gijpen nogmaals met een los val en als bij
twintig knoop wind de genaker vol slaat komt de top drie meter boven de 1e
zaling te hangen. Ik klim snel de mast in en open de sluiting. We varen even met
uitgeboomde genua en vliegende high aspect om te zien of er wat aan het val te
doen is. Dat lukt niet dus gaat de high aspect weer naar beneden zodat de spi er
op kan. Ik sta op het voordek en trek het zeil door het luik naar binnen. Het
gaat zwaar en ik ga er aan hangen. Omdat het zwaar gaat gooit Leslie het val van
de lier zodat ik met zeil en al door het luik tuimel. AU, en er rammelt iets bij
mijn ribben. Ik blijf nog even in het vooronder liggen. Leslie vraagt of het
gaat 'Nee'. Na twintig minuten heb ik me op de bank gehesen en roep Leslie
nogmaals. Zeilen naar beneden, lijnen controleren, motor starten en naar Dover.
En een dokter. Als Leslie met vier knoop richting Dover tuft en zijn huisdokter
belt moet ik nogmaals roepen. Graag 2800 toeren 6.5 knoop en een dokter in Dover
via de vhf. Lijkt makkelijk, maar ik heb bijna geen adem en behoorlijk pijn.
Leslie wordt binnengeloodst door een loodsboot en er staat een ambulance klaar.
Of ik wel even die trap 8 meter omhoog op kan lopen? Dat kost moeite, evenals de
rit naar het hospitaal. Hier duurt het nog drie uur voor ik een pijnstiller
krijg. Ondertussen gebeld door Leslie. Hij kan een bemanning regelen. Of dat
goed is. Nou wat mij betreft, als de wedstrijdleiding het accepteert, wel. Dat
blijkt zo te zijn, artikel 3 in de 'Sailing Instructions' biedt die
mogelijkheid.
Dus de Jager vaart straks zonder mij. Janet is ondertussen ook ingelicht. Ze was
al op weg naar de finish en komt om ca vijf uur in het ziekenhuis aan. Ik lig er
ondertussen illegaal. De dokter is geweest, heeft een gebroken rib geconstateerd
en kan er verder niets aan doen, long is net niet geraakt dus u kunt gaan. De
vraag is waarheen, want er rijden geen bussen of taxi’s en er is geen hotel in
de buurt. We komen overeen dat ik tot 6 uur illegaal in mijn bed kan blijven
liggen en wordt in een hoek geparkeerd.
Herstart Dover
We zijn eerder terug in Dover dan Andrew Wood, de nieuwe co-schipper. Janet
kan nog wat spullen van boord halen. Janet boekt een B&B en ik kan half liggend
half zittend wat dommelen. Ons eerste idee is terug naar huis en over een paar
weken de boot ophalen. Vervoer naar Plymouth blijkt echter veel sneller en
goedkoper te zijn. Bovendien liggen video, computer e.d. nog aan boord. Het
wordt Plymouth, waar we gastvrij door David en Jill ontvangen worden en bij hun
thuis mogen slapen.
Leslie en Andrew maken het nog erg spannend. In Lowestoft hadden we 15 uur
voorsprong en daar is niets van over. Leslie is geen wedstrijdzeiler en Andrew
kent de boot niet zodat ze meer dan twee uur achter de Sunbeat finishen.
Gelukkig is er op handicap nog een uur speling. DE JAGER WINT KLASSE 2 !!
Uitslag klasse 2
Boot type gec tijd overall pos in veld handicap
Gezeilde tijd
JAGER Koopmans 35 16-16-05 13 1.021
SUN BEAT III JENEAU 43 16-17-09 12 1.03
ZELDA J 109 17-01-47 14 1.031
AUDACIOUS JOD 35 17-08-49 17 1.031
TZIGANE Cayenne 42 17-09-14 19 1.019
PIPSINA HOD 35 17-19-11 24 1.014
RED ARROW J 109 18-13-47 25 1.033
BLEU DEMON MAXI 1100 2-00-06 30 1.014
VOLGORDE BINNENKOMST TOTAAL
1 Alacirity 50 ft tri 30 jun 10.58
2 IMMO BIB open 40 30 jun 17.00
3 Waverider 43 ft tri 30 jun 18.20
4 La promesse open 40 30 jun 18.53
5 Roaring again open 40 30 jun 19.27
6 Paradox 33 ft tri 1 jul 07.00
7 Hayai open 40 1 jul 10.39
8 Hooligan maxfun 35 2 jul 06.53
9 Cornwall PFS 30 ft tri 2 jul 11.28
10 Jalfrezi J 120 3 jul 01.09
11 Cheetah of Plymouth reflex 38 3 jul 09.27
12 Sunbeat III Jeneau 43 5 jul 17.43
13 Jager Koopmans35 5 jul 20.06
14 Zelda J 109 6 jul 01.42
15 chikara tripp 40 6 jul 05.29
16 sagita farr 50 6 jul 07.30
17 Audacious jod 35 6 jul 08.32
18 Wolfies toy open 50 6 jul 11.35
19 Tzigane cayenne 42 6 jul 13.42
20 Octavus one off 38 6 jul 17.14
21 houd van hout 37 ft tri 6 jul 19.12
22 Oojah J110 6 jul 20.18
23 ENB consulting 34 ft tri 6 jul 21.38
24 Pipsina hod 35 7 jul 01.32
25 Red Arrow J 109 7 jul 11.48
26 Malkin Typhoon 38 7 jul 13.46
27 Flair MG 335 7 jul 14.26
28 Rush sigma 35 8 jul 20.47
29 Tusitala sadler 29 9 jul 03.31
30 Bleu Demmon maxi 1100 9 jul 05.43
31 Ruffian sigma 36 10 jul 00.04
32 Chimp Beret 31 10 jul 04.34
33 Kights Challenge sigma 33 10 jul 06.30
34 Kenmore 30 ft tri 10 jul 07.12
35 Triple fantasy 35 ft tri 10 jul 21.01
36 Palletine 35 ft kat 11 jul 05.09
dnf Chiillout J 109
dnf Vijaya one off 40
dnf Suroma Starlight 35
dnf Iroquois 30 ft tri
Nabeschouwing,
Ons doel vooraf was om bij de eerste 20 % en maximaal zes uur na de nummer 1 binnen te komen. Dat is gelukt want we zijn eerste. Wel waren er in deze race een paar knelpunten die voor grootte verschillen zorgden.
- De windstilte vlak voor de finish in Ierland gaf gelijk al een gat van 5 uur tussen nummer 1 en 3 en een gat van 7 uur met ons als nummer 4.
-De storm naar St Kilda gaf ons als laatste boot van onze klasse kans om voor de draaiing naar NW St Kilda te passeren. Wij hadden het geluk dat de ZELDA en RED ARROW zich niet ervaren genoeg vonden om uit te varen. Zij hadden de voorspelde omstandigheden nog nooit gehad. Dat is dan het voordeel van een oudere boot waarmee we al 45.000 mijl gevaren hebben. AUDACIOUS, een JOD 35 maakt in deze omstandigheden geen voortgang. Zij hebben heel goed gevaren behalve de twee aan de windse etappes naar Lerwick en Lowestoft.
De rest zou tegen de stroom naar Barra Head moeten zeilen om vervolgens 38 kn tegenwind te krijgen. Vier uur verschil in aankomst is dan het verschil tussen wel of niet weg. De Tzigane van Harry Vogel had ons misschien wel gevolgd als ze gelijk met ons weg hadden gemogen.
De omstandigheden bij onze ontsnapping waren zwaarder dan voorspeld. Ik kon geen site vinden met wind boven de 38 kn en dan ook nog maar voor drie uur. We hebben een paar uur rond de 50 kn wind gehad. Onder deze omstandigheden was de windpilot goud waard. Geen moment hadden we het idee dat de boot niet onder controle was.
Bij een andere puntentelling zoals bij de Volvo met punten per rak was de uitslag behoorlijk gewijzigd. ZELDA en AUDACIOUS zouden dan voor ons zitten, de rest gewijzigd achter ons. Maar de tactiek zou ook anders zijn dus het is niet eerlijk te vergelijken.
Ons grootste struikelblok gedurende de race was dat Leslie geen wedstrijdzeiler is en vooral met licht weer en harde wind ervaring te kort kwam. Met weinig wind gaat bij hem de motor aan en met veel wind staat er weinig zeil. Dat wisten we van tevoren, maar we hebben erg veel licht weer gehad. Dat ik mijn rib brak is achteraf niet verwonderlijk. De vermoeidheid slaat toe als je binnen een etmaal zelf 11 zeilwissels doet en acht maal gijpt. Je anticipeert niet meer op een foutje van de ander en dan gaat het mis.
Toch hebben we tot Dover veel plezier gehad en dat is net zo belangrijk als winnen.
Slechtste herinnering
Leslie vaart door terwijl ik een gebroken rib heb en in het vooronder tussen de zeilen lig.
Ik kan bijna niet ademen en ben bang voor mijn longen.
Dit is volgens de arts net goed gegaan.
Mooiste herinnering
De Jager die bij 50 kn wind moeiteloos doorvaart en een heel vertrouwd gevoel geeft. Geen extreme helling wel enorme dreunen en constant onder controle op koers. Trots !
BOOTGEGEVENS:
De JAGER
Is ontworpen als 35 ft toer/wedstrijd schip. Doelstelling was een schip dat gemakkelijk onder zelfstuur vaart en binnen 35 ft lengte een hoge gemiddelde snelheid heeft.
Een rechte boeg met lange waterlijn en een diepe kiel zijn dan basiseisen. De toptuigage met wegneembaar kotterstag maakt de boot ook met een kleine bemanning makkelijk te zeilen.
Het voorschip met opklapbare kooien en een flink luik is op zee een stortbak voor zeilen.
In de haven is het een flinke hut. In de kajuit zijn twee langsbanken ver naar buiten geplaatst. Hieronder zit twee maal een 350 L watertank. Deze doet ook dienst als ballasttank. De banken kunnen tevens omgebouwd worden als zeekooi.
De motor staat in het midden onder het vrijstaande kombuisblok. Dit is voor de gewichtsverdeling de beste plek en de bereikbaarheid is uitstekend. Het toilet is klein maar geeft op zee goede steun en er is een flinke natgoed kast.
De achterhut heeft een dubbel en een enkele kooi. Ondertussen zit er ook een deur voor. Beide kooien kunnen als zeekooi dienen.
Het gewicht zal tijdens de Round Britain ca 6800 kg zijn
ROMP en DEK
De romp is van vinylester met een ca 30 mm massief laminaat tot 1 m uit de hart lijn en daarna een sandwich laminaat met 20 mm schuimkern. Alle schotten, bankfronten, kasten e.d. zijn ingelamineerd. Het dek is van 8 mm hechthout op gelamineerde oregon spanten. Het dek is afgedekt met een laag glas/epoxy.
KIEL en ROER
Ik heb gekozen voor een aluminium bulbkiel die alleen in de onderste helft gevuld is met lood.. Dat geeft een mooi laag zwaartepunt.
Het roer is van hechthout en omwikkeld met glas/epoxy. De ruimte tussen huid en roer is minimaal. De as staat licht achterover. Hierdoor blijft de afstand tussen roer en vlak ook bij 8 graden uitslag nog vrijwel nihil.
TUIGAGE
De mast steekt 16.2 m boven dek met een toptuigage. Het voordeel is dat de boot weinig wind nodig heeft. Nadeel is dat de spinaker bij wat meer wind moeilijker hanteerbaar is. Er is een wegneembaar kotterstag. Kruisend in licht weer hoeft de genua er niet langs. Bij meer wind staat de mast stabieler en kan er tijdens een wissel nog met de fok worden gevaren. Bij nog meer wind vaart de boot met de kotterfok. De schootkrachten hiervan zijn klein en de boot licht beter in ballans. Ook de mast word minder zwaar belast. We varen met twee spinakerbomen. Dit is vooral bij gijpen makkelijk, vooral ook i.v.m. het kotterstag.
STUREN
De boot is uitgerust met een helmstok. Ik vind dit directer sturen en een windvaan-zelfstuur werkt net even beter. Met licht weer gebruiken we de autohelm, met veel zeil en wind van achter moeten we zelf sturen. De autohelm kan gekoppeld worden aan de windvaan en is ook gekoppeld aan de windrichtings meter.
April 2005
De round Britain race word in 2006 gesponsord door "gastland" Shetland. Hierdoor kwam mijn vriend Leslie ,die op de Shetland´s woont, op het idee om mee te gaan doen. Hij had hiervoor natuurlijk wel een boot en bemanning nodig dus belde hij mij "jij hebt de boot, ik zorg voor de sponsor en samen varen we mee" was zijn boodschap. Ik hoefde daar niet erg lang over na te denken. Er zijn eigenlijk maar twee redenen om niet mee te doen, gebrek aan bemanning en de kosten. Gaan dus!
Mei 2005
De Jager gaat de wal op ik schuur het onderwaterschip met korrel 400 plamuur lokaal de kiel bij en schilder romp en dek. De boot ziet er beter uit en is gladder. Het dek is weer anti slip. De vallen en schoten worden vervangen omdat ze de laatste tijd spontaan breken, ouderdom.
Juni 2005
Een plan is mooi, maar zolang er geen sponsor is zijn de mogelijkheden beperkt. Leslie is druk met sponsors bezig en ik bezoek hem tijdens de driehoek noordzee waarbij we een potentiele sponsor bezoeken. Ze willen wel wat doen, maar wat dat inhoud blijft onduidelijk.
Oktober 2005
Ik bel met mijn verzekering om te zien of zij wat kunnen doen. Het schip is binnen een week een jaar gratis verzekerd incluisief Round Britain. Het is net het zetje dat Shetland Catch doet besluiten mee te doen. We hebben een hoofdsponsor!
Ze stellen ongeveer 12.000 euro beschikbaar.
Daar moet wel eerst de logo's en het extra inschrijfgeld van af, maar het stelt ons in staat met nog wat eigen inbreng een redelijk concurerende boot op het water te brengen.
Als we met meer dan zes uur verschil verliezen dan ligt het aan ons zelf.
December 2005
De boot ligt eenzaam in de haven uit te rusten voor het komend seizoen.
|
Voorbereiding op kantoor |
Nieuwe keuring life-raft.
De life raft ,we mochten bij het uitpakken aanwezig zijn.
Ons 4 pers. Life-raft |
Dit is hem. |
De binnenkant |
Dick is zeer tevreden over het resultaat |
De vraag is wat je nodig hebt.
De Jager heeft alleen haar grootzeil vernieuwd. De rest staat er al 40.000 mijl op en is niet meer optimaal. De race heeft ook een flinke lijst met verplichte uitrusting.
We maakten drie plannen, wedstrijd,toerwedstrijd en toer.
Ik maakte ook berekeningen hoeveel uur winst elk onderdeel op zou leveren, gebaseerd op de geschatte omstandigheden en ten opzichte de bestaande zeilgarderobe en uitrusting.
Je krijgt dan een redelijk inzicht in de kosten en baten.
"Shetland´s gastland Round Britain"
Voor een reeele kans op winnen is 23350 euro nodig dit levert 29,5 uur winst ten opzichte van de bestaande situatie.
Kosten : 791 euro per uur eerder binnen.
Op het lagere budget van 14.000 euro verlies je zes uur ten opzichte van hierboven en ongeveer 1 a 2 plaatsen
Met ons budget is er wat budget betreft uitzicht op een derde of vierde plaats.
Alleen een goed uitgeruste boot is natuurlijk niet genoeg. er moet ook goed gezeild en scherp genavigeerd worden. Hier kunnen we ons verlies terughalen.
Goede tactiek kan ongeveer 5% afstand of 5% meer vmg. opleveren.
Dat is 18 uur winst. De uren die je aan tactiek of trim besteed terwijl de zelfstuur werkt leveren dus behoorlijk winst op.Een zelfstuur zonder veel snelheidsverlies is dan ook een must.
Om te zien hoe belangrijk de windvaan is en hoe belangrijk de electrische is heb ik ook berekend hoeveel je omvaart door slingeren rond de koerslijn.
(zie tekening)
Verliezen door slingeren volgens de formule hoek/360*2*pi/tan hoek
hoek %verlies ca s/mijl
5 0.3 1.8
10 1.1 6.6
15 2.3 13.8
Mijn windpilot stuurt tussen 45-130 graden bij 6-18 kn wind tussen de 4 en 8 graden rond haar koers, behalve onder spinaker.
Dat is 0.36 % verlies.Bij licht weer stuurt de autohelm 4000 tp ook binnen die hoek.
Als we geen autohelm hebben en we sturen niet steeds zelf kost dit 3 uur. Ook bij overstag , gijp en spinaker strijken is zo'n ding handig de winst is totaal al gauw 5 uur. De kans op defecten 30 % dus een eenvoudige reserve levert 1.5 uur winst op en kost ca 350 euro. Dat is 233 euro per uur, gezien de overige posten een acceptabele investering.
Tijd besteden aan tactiek heeft vooral zin als je informatie hebt.
BBC weerberichten en voor vertrek een prognose dekken 75 % van de behoefte.
Vooral ook omdat lange afstands tactiek in het laatste deel niet meer werkt, de besluiten zijn dan al genomen. We hebben het dan over maximaal 4 uur winst.
Dat mag ca 1000 euro kosten.
Hier hebben we een subsponsor voor. De firma Kwadraad stelt een weerontvanger beschikbaar.
Dit is ons ons sterke punt.
De boot stuurt goed onder zelfstuur waardoor we tijd hebben voor tactiek. Hier gaan we onze verliespost van zes uur op terugverdienen. we doen weer mee voor de prijzen.
Ruige kusten , de Shetlands.
De verschillen in de uitslagen van de afgelopen wedstrijden laten in de top van het klassement gaten van vier uur per plaats zien.
Elke vier uur verlies is een plaats lager in het klassement op een totale tijd van rond de zestien dagen. Ons doel is bij de eerste tien procent als wedstrijd of bij de eerste 20 % bij toer/wedstrijd.
Bij een veld van veertig schepen dus bij de eerste vier respectievelijk acht. zonder budget wordt het middenmoot.
Het verschil tussen een plaats bij de eerste tien of bij de eerste twintig procent is vier plaatsen en zestien uur.
onderdeel |
wedstrijd |
toer/ wedstrijd |
toer |
uren winst |
euro/ uur |
verplichte uitrusting |
3000 |
3000 |
3000 |
|
|
inschrijfgeld |
1000 |
1000 |
500 |
|
|
verzekering |
1200 |
1200 |
1200 |
|
|
|
|
|
|
|
|
reiskosten |
1500 |
1000 |
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
spinaker |
3000 |
2500 |
|
11 |
270 |
stormspinaker |
2200 |
|
|
2.5 |
880 |
genua |
3100 |
|
|
1.5 |
2060 |
High aspect fok |
2500 |
1700 |
|
6 |
420 |
nieuw onderwant |
200 |
200 |
|
3 |
70 |
tuigage/rerserve mat |
500 |
|
|
|
|
lopend want |
500 |
300 |
|
|
|
weerbericht/internet |
500 |
500 |
|
3 |
170 |
elec. pomp ballasttank |
250 |
250 |
|
2.5 |
100 |
voorbereiding boot |
2500 |
1200 |
500 |
|
|
diversen |
1000 |
750 |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
peddels |
400 |
400 |
|
0-6 |
133 |
TOTAAL Budget |
23350 |
14000 |
6700 |
29.5 |
|
De Shetlands
windsnelheid knoop |
percentage |
zeilvoering aan de wind |
zeilvoering ruime wind |
0-13 |
35 |
genua |
spinaker |
13-20 |
50 |
high aspect |
spinaker/genua |
20-rest |
15 |
kotterfok |
genua/high aspect |
De keuze van de zeilgarderobe:
Volgens mijn vpp kost het zeilen met een zeil dat 2 kn uit het ontwerpgebied voor dat zeil ligt 6 sec/mijl.
Dit is ongeveer de acceptabele grens omdat een wissel waarbij je 120 seconden met 3/4 snelheid vaart ongeveer 30 seconden kost. Je moet dan langer dan een uur met de nieuwe zeilvoering varen om de wissel terug te verdienen.
De originele genua presteerd tot 14 kn wind nog goed, de stagfok presteert vanaf 20 kn wind goed.
De keuze van vorm en doeksoort van de High aspect moet een zeil opleveren dat tussen 13 en 21 knoop wind een goede vorm heeft. Een tri radiaal gesneden fok van laminaat is dan de enige betaalbare optie.
Veel wisselen bij twijfel levert al gauw 20 sec/uur op, totaal 2 uur winst .
Wisselen bij grotere windverandering al gauw 8 uur.
Bij verwachte windverandering dus niet uit voorzorg wisselen maar wachten tot het gebeurt.
Massatraagheid beperken
Het toverwoord in de wedstrijden, het beperken van gewichten in de einde. Wat levert het op?
Het is lastig rekenen omdat je van tevoren de zeegang niet kent.
Ik heb een behoorlijk remmende zee opgegeven resulterend in 10 % snelheidsverlies aan de wind
als ik dan 60 kg vanuit de zeilberging voorin naar het zwaartepunt van het schip breng levert dat 1.8 uur winst op bij een circelvormige baan.
Peddels
Je mag een peddel gebruiken. Dat staat expliciet in de regels. Vooral bij start en finish in de luwte en bij het ronde van kapen kan het net genoeg zijn. Win je er een tij mee dan is de winst enorm.
Bereik je eerder wind dan is het mooi meegenomen. Verder handig als noodroer. Binnen het budget een nuttige investering.
De voorbereidingen zijn al begonnen. We lopen hard en werken aan onze conditie.
Ik zeilde solo naar schotland en haalde een etmaal van 187 mijl bij vijf bf van achter. We voeren onze kwalificatie en haalden een etmaal van 94 mijl bij minder dan 6 kn wind. Leslie springt binnenkort in de Atlantische oceaan, survivaltraining! Ja, wij willen fit aan de start verschijnen.
15 FEBRUARI 2006
Nieuw blad. |
Met ijs op het Markermeer. |
De asymmetrische spinaker. |
Nieuw reddingslijn, opblaas joon en hoefboeien.. |
Puinhoop aan boord. |
Prestatie onder genaker |
Een mooie asymmetrische spinaker. |
Een mooie asymmetrische spinaker. |
De nieuwe High aspect is gisteren 05-03-2006 getest en goed bevonden.
|
High aspect staat er mooi strak op. |
Het eerste nieuwe zeil is beproefd. Onder IRC mag je zonder hogere rating een asymmetrische spinaker voeren. Dit is iets sneller bij halve wind en veel hanteerbaarder bij meer wind. In de praktijk blijkt een schijnbare windhoek van 55 graden haalbaar. De werkelijke windhoek is dan 80 graden. Bij meer wind (20 knoop) is het zeil op ruime rakken nog goed alleen te hanteren. Dit komt door het oppervlak (70 i.p.v. 108 m^2) en de vlakkere vorm.
De halshoek gaat via een lijn in het ankerbeslag (het anker moet er dan uit) . Deze lijn moet nog naar achter geleid omdat dan met strijken de halshoek uit de kuip kan worden gevierd.
De zelfstuur is voorzien van een nieuw gevormd vaanblad met lager gewichtszwaartepunt en een nagestrookte pendulem. Het blad heeft als voordeel dat het makkelijker terugkomt als wee met licht weer afvallen. De pendulem geeft meer dwarskracht en minder weerstand.
De reddingsmiddelen zijn vernieuwd. We hebben nu een opblaasjoon (minder windweerstand) twee nieuwe hoefboeien en een reddingslijn. Deze gaan we in het voorjaar testen.
Van de verstaging worden onderwant babystag en bakstag vervangen. Ze worden vooral in golven zwaar belast. Topwant voor en hekstag zijn van 8 mm dyform en dat is overbemeten. De onderwanten (7 mm dyform) zijn nog heel dus moet er nog een behoorlijke levensduur in de minder belaste rest van de verstaging zitten.
De blokken aan de mastvoet van de vallen zijn vervangen. De oude liepen zwaar. De nieuwe zitten ook dichter langs de mast zodat de lierhandel er vrij langs draait. Het wisselen gaat nu sneller.
Binnen zijn wat extra 12 V stopcontacten gemonteerd i.v.m. laptops pda e.d.
De kaarten zijn uitgezocht. De paar die we nog missen heeft Leslie aan boord.
Nieuw High aspect onder zeil. |
De sponsornaam staat er met grote letters op.
|
10-03-2006 Leslie springt in de Atlantische oceaan, survivaltraining! |
Leslie hangt aan "zijn " liferaft |
|
Spinaker ligt klaar, nu de echte test.
De Jager klaar voor de wedstrijd??, nee een boot is nooit af.