De Rakker, een 15 m kieljacht lag in 2004 op de HISWA te water. Dit jaar kreeg ik de gelegenheid als schipper op dit eigen ontwerp de Driehoek te varen.
Het schip heeft nogal wat systemen. Elektrische lieren elektrisch koken, magnetron, koelkast, vriezer, airco, centrale verwarming, kaartenplotter, radar
en nog vele andere zaken waar ik zelf niet mee vaar.
Een goede gelegenheid dus om te zien hoe dit werkt en wat er beter kan. Ook was ik nieuwsgierig hoe een dekhuis zou bevallen.
De Driehoek is ook een goede gelegenheid om de puntjes op de i te zetten en te zorgen dat alle veiligheidsuitrusting naar behoren functioneert. Tuiger en installateur kunnen zich niet meer verschuilen achter een laatste oplevering, het schip moet in orde zijn.
De Rakker ging laat te water en had nog weinig mijlen (400) gemaakt.
Onderweg naar Den Helder blijkt het elektrische kompas afwijkingen te hebben. 160 graden miswijzing en een deviatie van 0-30 graden. De installateur was al naar huis en het kompas onvindbaar.
We komen de avond voor de start in Den Helder. Er zijn dan al een paar kleine boten vertrokken.
Eigenaar Arie en Bart Open zalingen van Seldén
De volgende ochtend zijn ook wij, Arie, Bart en ik wat eerder weg. Het tij loopt nog naar buiten en we kunnen zo zeilend de scheepvaartroute bereiken. Hier gaat de motor aan. De weerkaarten beloven meer wind in het westen dus gaan we er vrij zuidelijk in westelijke richting doorheen. Er blijkt inderdaad wind te zitten dus gaat de genaker omhoog. Volgens de zeilmaker kan deze midscheeps voor het voorstag zonder boom worden gehesen. Dat is natuurlijk makkelijk dus doen we dat de eerste twaalf uur. Het zeil blijkt moeilijk vol te krijgen en is zo niet veel effectiever dan de genua. In de avond gaat er dan ook een boom in. Dit blijkt onder alle omstandigheden een veel betere voortstuwing te geven.
Avondlucht op de Noordzee Ook dolfijnen horen erbij
In de nacht passeren we de Da Capo die enige uren voor ons vertrok. Ik zeilde er de Schuttevear een week ervoor op mee en herken van grote afstand de volle lichtweer spinaker. Het weer blijft aanhoudend mooi alhoewel er af en toe een uurtje wordt gemotord wegens gebrek aan wind. Onder de 5 knoop wind gaan de zeilen klappen en is de slijtage groot. Dit is voor ons het punt om de startsleutel om te draaien. De tweede dag krijgen we dolfijnen om de boot. We kunnen 32 uur spinakeren totdat de wind tegen draait en er mist komt.
Gelukkig hebben we een radar. De auto-tune levert een volstrekt waardeloos beeld op. Handmatig gaat het beter, maar hoe stel je dit zo in dat je ook alle schepen ziet? In onze praktijk blijkt dat alleen goed te gaan als er een doel om ons heen is om op in te stellen, lastig als je op een leeg stuk zee vaart. Ideaal aan boord is de combinatie van vriesvak en magnetron. Nog nooit was koken op zee zo uitgebreid en eenvoudig. Soep vooraf, babi pangang met bami en nasi, griesmeelpudding toe en dat alles zonder knoeien. We missen daarna de vaatwasser wel een beetje. Gelukkig ben ik de kok en wie kookt wast niet af.
Na drie dagen komt Sumborough Head in zicht en gaat het lekker waaien ook. We moeten wel opletten want om de dertig minuten valt de koppeling van de stuurmotor uit. Vooral boven 15 knoop wind onder genaker niet echt leuk. We komen voor in het veld aan, dat moet natuurlijk ook met onze lengte. Met veertien motor uren schijnen we weinig gemotord te hebben.
Mooie luchten onderweg Vikingschip op de shetlands
De schipper in zijn element
Op de Shetlands wacht Leslie, een vriend van me, ons op. We hebben een druk programma. Met een minibus laat hij ons en de bemanning van de Da Capo en de Tintel zeehonden, Sumborough head en nog wat van de westkust zien. Ook zijn we van plan volgend jaar de Round Britain race te varen en hebben we nog een afspraak met een potentiële sponsor.
De timmerman weet te vertellen dat het elektrische kompas achter de schuifla met gereedschap zit. Tegenover het kompas aan de andere kant van het schot zit een stalen radiator…
Goede wind op weg naar Noorwegen Romantisch Bergen hoort ook een bezoekje te krijgen.
Vlak voor vertrek zijn er nog wat verschuivingen in het bemanningsschema. Het komt beter uit om Bergen aan te doen. Jan Piet en Norbert komen nu op de Shetlands aan boord. We verlaten de Driehoekers, stoppen even bij Noss en zetten dan koers naar Bergen . Op zee is de wind gunstig en valt het allemaal reuze mee. Met meest achterlijke tot halve wind varen we er in vijfentwintig uur naar toe. Bergen is nog rustig. Rene komt hier aan boord. Wel wat vol met zes man maar over een paar dagen stappen Arie, Norbert en Jan Piet weer af. Via de Hardanger varen we naar Leirvick, Haugesund en Stavanger.
Onder spinaker vlak voor de Hardanger
Kruisen naar Leirvik
De Lyse Fjord
We bekijken de Lyse fjord en varen dan met zijn drieën nog naar Rott tegenover Tananger. We hebben nog plannen voor Farsund maar de wind valt compleet weg. De volgende dag kruisen we naar Sirevaag waar Janet ons een toenemend slecht weerbericht voorspelt. Dus varen we naar Egersund om wat proviand in te slaan en zelf nog even op internet te zien dat we beter gelijk weg kunnen. Onze autopilot is intussen doorgebrand zodat de niet te harde tegenwind het voordeel heeft dat we het roer vast kunnen zetten. Na een stevige wind en lichte zeeziekte onder de bemanning volgt een rustige nacht. We gaan af op de weerkaarten en koersen richting Horns ref tot de wind van Z.W. naar Z.O. draait. Nu sturen we twintig graden te westelijk zodat we snelheid houden. De voorspelde Z.W. 5 komt niet. Met een Z 0-1 worden de laatste mijlen motorend afgelegd en komen we maandagochtend 00.45 uur op Vlieland aan. In de ochtend varen we met onweer zonder veel wind naar Makkum. Een paar uur later zien we de takken over de auto vliegen, net op tijd binnen.
datum tijd log positie motor urenteller
18-06 10.07 448 T3 49
19-06 9.00 577 54.52/2.55 51
20-06 9.00` 736 57.05/00.24o 55
21-06 9.00 871 59.11/01.02w 62
21-06 18.00 930 Lerwick 63
23-06 11.15 930 Lerwick 63
23-06 14.30 944 Noss 65
24-06 15.00 1115 60.10/4.42 66
24-06 20.00 1124 Bergen 69
26-06 08.07 1124 Bergen 69
26-06 18.00 Leirvik
27-07 10.00 Leirvik
27-07 14.00 Haugesund
27-07 17.00 Haugesund
27-07 21.00 Stavanger
28-07 10.00 Stavanger
28-07 13.00 Lysefjord
28-07 20.00 Stavanger
29-07 11.00 Stavanger
29-07 14.30 Rott
30-07 9.00 Rot
30-07 15.00 1365 Sirevaag 83
01-07 08.00 1365 Sirevaag 83
01-07 10.15 1375 Egersund 84
01-07 12.15 1375 Egersund 84
02-07 12.00 1510 56.32/6.29 89
03-07 12.00 1645 54.34/04.42 89
04-07 00.45 1728 Vlieland 94
TOTAAL GELOGD 1280 mijl 45 motor uren
Mijn persoonlijke visie op het varen met dit schip
Ik heb van deze tocht een hoop geleerd. Het is behoorlijk wennen als je van een hele basis vijfendertig voteer op een soort mini mega jacht komt.
Elektrische lieren zijn echt handig als je moe bent en in of uit wilt reven.
Een dekhuis mits hoog genoeg om uit te kijken is ook erg prettig. Een goede stuurautomaat is dan wel vereist.
De kwaliteit van de elektronische kaarten viel me tegen. Scheepvaartroutes ontbraken, booreilanden lagen verkeerd, plaatsnamen stonden niet altijd op de goede plaats. Op sommige zoom standen verschoof een eiland soms twee mijl van positie. Toch is het bij aanlopen een erg handig hulpmiddel. Heel handig was het radarbeeld over de kaart geplot.
Over de nauwkeurigheid van de radar waren we niet erg tevreden.
Het stroomverbruik lag rond de 4500 kW uur per dag anderhalf uur per dag laden tijdens het koken met 100 ampère bij 24 volt is dan nodig.
Met veel stromend water, ook voor het toilet, bleek 15 L per man per dag nog net haalbaar. Een zoutwaterpomp en voetpomp als de elektrische het begeeft lijkt me zeer wenselijk.
De genaker viel me zwaar tegen gijpen gaat lastig en zonder boom is hij niet effectief. Een vlakke symmetrische spinaker heeft m.i. alleen voordelen. Het “inslurfen” op het voordek vind ik in zeegang levensgevaarlijk. We hebben later de lijnen naar achter geleid, maar dan zie je minder goed wat je doet. Het zetten duurt erg lang omdat de slurf regelmatig vast loopt