Heenreis - in Plymouth
   Plymouth-Kinsale
   Kinsale-Barra
   Barra-Lerwick
   Lerwick-Lowestoft
   Lowestoft-Plymouth

  

Shetland Round Britain & Ireland Race 2010     

 

Queen Anne's Battery, Plymouth

6 juni, ochtend van de start. Dick kijkt naar de laatste weerberichten.
Over een uur vertrekken de eerste schepen uit de haven. Wij liggen vrij vooraan, dus wij ook. Vanaf dat moment neemt Jaap onze verslaggeving over, zie berichten Jaap. Als het goed is zijn we dan ook te volgen via onze tracker. Elk uur komt er een nieuwe positie.  

De Briefing is achter de rug en de klassengrenzen bekend. Een beetje merkwaardig natuurlijk dat je pas op de dag voor de start weet tegen wie je vaart.

We zitten in een zware klasse, als we hier in de prijzen vallen zijn we echt heel goed. Binnen onze doelstellingen lijkt de 4e plek de best haalbare. We varen onder meer tegen een J 105, een J 109 en een HOD 35. Allemaal boten van dezelfde lengte maar jager is ruim anderhalf maal zwaarder met ongeveer dezelfde rating. Ik denk dat we aan de wind vanaf 12 knoop wat kunnen winnen, en dat we op de andere fronten wat verliezen. Het gaat ook afhangen van het soort zeilen dat onze tegenstanders hebben. De J’s hebben geen spinakerboom en dat kan met achterlijke wind een nadeel voor ze zijn.

Het 1e traject wordt met het oog op het weer een moeilijke. Bij de start een lichte westenwind, later opbouwend naar 15 knoop. Dan afnemend tot nul en terugkomend uit het zuiden. We zouden dan in de buurt van de Scilles kunnen zijn. Vervolgens neemt de wind toe tot 22 kn en zakt dan bij een overtrekkend laag tot 5 kn. Het veld zal vermoedelijk flink uit elkaar komen te liggen en pas bij de finish zal blijken wie de slimste (of gelukkigste) zeiler is geweest.

Boten in onze klasse, de omschrijving is gebaseerd op soms summiere gegevens.

Comedy of Errors

hod 35

1.018

zelfde lengte maar lichter, iets sneller. Goede zeilers.

Janganda 2

J109

1.017

Iets groter veel lichter. Goede zeilers.

Quid non

Swan 40

1.016

flink groter, maar moeilijker te varen. Goede zeilers.

Taika

J105

1.009

zelfde maat maar veel lichtere professionele zeilers.

Fastrak VII

Sunfast 3200i

1.005

dubbelroers racemonstertje. We zullen zien.

The Shed

Lightwave395

1.001

In de OSTAR is ze niet voor me geweest. Herkansing?

Jager

Koopmans 35

 .986

bekend

Kindness

Oyster 47

 .982

Veel groter, halve wind sneller, meer een toerschip.

Beyond

Comfortina 38

 .979

ongeveer even snel, ervaren oudere wedstrijdzeilers.

Zest

Sigma 38

 .970

ongeveer even snel, ervaren oudere wedstrijdzeilers.

Krachpot

Dehler 36

 .962

iets langzamer, oudere zeilers.

5 juli 13.00. We hebben een zeer enerverende ochtend achter de rug. Zojuist zijn we geïnterviewd door de BBC en van 10.00 - 12.00 uur hadden we de Race briefing

Het interview met de BBC was leuk. De verslaggever en de cameraman waren erg professioneel; binnen 20 minuten stond alles op film.

De briefing was andere kost. Na de introductie van alle boten (56), alle deelnemers (112) en het in ontvangst nemen van het een halve kilo glas met inscriptie ter herinnering aan de race werd vermeld dat een aantal boten nog geen startbewijs hadden gekregen, omdat belangrijke documenten ontbraken. Dick kijkt tussen de papieren: Jager heeft geen startbewijs...

Afgelopen maandag waren wij de derde boot die zich registreerde. Toen was alles in orde. Gisteravond tijdens de receptie kregen we echter te horen dat ze het nummer van de IPERB nog een keer wilden hebben en vanmorgen leek het dus of alsof er nog iets essentieels ontbrak. Achteraf bleek dat het een communicatiefout betrof tussen de veiligeidscontroleur en de dame van de registratie, maar het blijft vervelend. Mededelingen over 'happy hours' en barbecues zijn opeens een stuk minder leuk als je niet weet of je mag starten. De mensen van de RWYC zijn ontzettend aardig, maar het blijven goedwillende amateurs.


Ons startbewijs.


BBC crew        

4 juli 14.00 uur. Het is heerlijk weer. Alle deelnemers zijn nu binnen en er heerst een gezellige bedrijvigheid. Dick is voornamelijk op pad om mensen te spreken en foto's te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 juni 17.15. Over 3 kwartier moeten alle deelnemende boten binnen zijn. De laatste boten varen nu achter elkaar de haven binnen. Straks naar de club om iedereen te ontmoeten.

Gisteren, 2 juli, had Dick een interessante discussie met leden van het Race Comité. De veiligheidscontroleurs hadden onze railing bekeken en deelden ons vervolgens mee dat we het plastic omhulsel van het railingdraad moesten verwijderen. Als reden werd gegeven dat het draad met plastic niet gecontroleerd kan worden op beschadigingen.
Vorig jaar, voor de OSTAR, had Dick het plastic wel het draad verwijderd en dat was hem slecht bevallen. Door het dunne draad was de kans op verwondingen aan zijn handen groot en had hij minder grip. Daarom had hij dit jaar besloten om het draad te vervangen door nieuw railingdraad met plastic. Het draad was vervaardigd van een goede kwaliteit rvs 316.
Volgens ISAF-regels moet je het railingdraad overigens jaarlijks kunnen controleren.
De discussie werd op en afstandje gevolgd door nog een aantal eigenaren van dit railingdraad. Iedereen was blij dat het uiteindelijk werd toegestaan op voorwaarde dat aangetoond kon worden dat er redelijk nieuw draad van rvs onder zat. De veiligheidscontroleurs vonden dat Dick een punt had met de stelling dat je je aan dit type railingdraad beter vast kun houden.

3 juni, 12.00 uur. Het begint gezellig druk te worden in de haven. De Koopmansvloot is nu compleet. Gisteravond kwam de laatste VQ 32, 'Velocity Girl', binnen.

 

 

 

 












 

2 juni, gisteravond zeilde de derde 'Koopmans', 'Streamline', de haven van Plymouth binnen.

31 mei, alle papieren voor de race zijn in orde. We mogen starten. Harry, van 'Home of Jazz', kijkt toe terwijl Dick de sticker bevestigd.

Samen met 'Home of Jazz' zeilen we van Dartmouth naar Plymouth.

In Dartmouth ontmoeten we Maarten en Harry van de Home of Jazz.

Helaas breekt tijdens ons verblijf een brand uit in het historisch centrum van Dartmouth. Iedereen is er ontdaan van.

Na 320 mijl en 49 uur zeilen met een mooi windje van achteren komen we op 26 mei in Weymouth aan.

Jolanda tijdens haar wacht.


Het commandocentrum van de Jager.


23 mei, Jaap zwaait ons uit in Lelystad.