Heenreis - in Plymouth |
Shetland Round Britain & Ireland Race 2010 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Queen Anne's Battery, Plymouth 6 juni,
ochtend van de start. Dick kijkt naar de laatste weerberichten. De Briefing is achter de rug en de klassengrenzen bekend. Een beetje merkwaardig natuurlijk dat je pas op de dag voor de start weet tegen wie je vaart. We zitten in een zware klasse, als we hier in de prijzen vallen zijn we echt heel goed. Binnen onze doelstellingen lijkt de 4e plek de best haalbare. We varen onder meer tegen een J 105, een J 109 en een HOD 35. Allemaal boten van dezelfde lengte maar jager is ruim anderhalf maal zwaarder met ongeveer dezelfde rating. Ik denk dat we aan de wind vanaf 12 knoop wat kunnen winnen, en dat we op de andere fronten wat verliezen. Het gaat ook afhangen van het soort zeilen dat onze tegenstanders hebben. De J’s hebben geen spinakerboom en dat kan met achterlijke wind een nadeel voor ze zijn.
Het 1e traject wordt met het
oog op het weer een moeilijke. Bij de start een lichte westenwind, later
opbouwend naar 15 knoop. Dan afnemend tot nul en terugkomend uit het
zuiden. We zouden dan in de buurt van de Scilles kunnen zijn. Vervolgens
neemt de wind toe tot 22 kn en zakt dan bij een overtrekkend laag tot 5
kn. Het veld zal vermoedelijk flink uit elkaar komen te liggen en pas
bij de finish zal blijken wie de slimste (of gelukkigste) zeiler is
geweest.
5 juli
13.00. We hebben een zeer enerverende ochtend achter de rug. Zojuist
zijn we geïnterviewd door de BBC en van 10.00 - 12.00 uur hadden we de
Race briefing De briefing was andere kost. Na de introductie van alle boten (56), alle deelnemers (112) en het in ontvangst nemen van het een halve kilo glas met inscriptie ter herinnering aan de race werd vermeld dat een aantal boten nog geen startbewijs hadden gekregen, omdat belangrijke documenten ontbraken. Dick kijkt tussen de papieren: Jager heeft geen startbewijs... Afgelopen
maandag waren wij de derde boot die zich registreerde. Toen was alles
in orde. Gisteravond tijdens de receptie kregen we echter te horen dat
ze het nummer van de IPERB nog een keer wilden hebben en vanmorgen leek
het dus of alsof er nog iets essentieels ontbrak. Achteraf bleek dat het
een communicatiefout betrof tussen de veiligeidscontroleur en de dame
van de registratie, maar het blijft vervelend. Mededelingen over 'happy hours' en barbecues zijn opeens een stuk minder leuk als je niet weet of
je mag starten. De mensen van de RWYC zijn ontzettend aardig, maar het
blijven goedwillende amateurs.
4 juli 14.00 uur. Het is heerlijk weer. Alle deelnemers zijn nu binnen en er heerst een gezellige bedrijvigheid. Dick is voornamelijk op pad om mensen te spreken en foto's te maken.
3 juni 17.15. Over 3 kwartier moeten alle deelnemende boten binnen zijn. De laatste boten varen nu achter elkaar de haven binnen. Straks naar de club om iedereen te ontmoeten.
Gisteren, 2 juli, had Dick een interessante discussie met leden van het
Race Comité. De veiligheidscontroleurs hadden onze railing bekeken en
deelden ons vervolgens mee dat we het plastic omhulsel van het
railingdraad moesten verwijderen. Als reden werd gegeven dat het draad
met plastic niet gecontroleerd kan worden op beschadigingen. 3 juni, 12.00 uur. Het begint gezellig druk te worden in de haven. De Koopmansvloot is nu compleet. Gisteravond kwam de laatste VQ 32, 'Velocity Girl', binnen.
2
juni, gisteravond zeilde de derde 'Koopmans', 'Streamline', de haven van
Plymouth binnen. 31 mei, alle papieren voor
de race zijn in orde. We mogen starten. Harry, van 'Home of Jazz', kijkt toe
terwijl Dick de sticker bevestigd. |
---|