Heenreis - in Plymouth Plymouth-Kinsale Kinsale-Barra Barra-Lerwick Lerwick-Lowestoft Lowestoft-Plymouth |
Shetland Round Britain & Ireland Race 2010 |
Plymouth, de finish 1 juli. Iets meer dan een dag geleden zijn we gefinisht. Nu waait het 12 kn en regent het dikke druppels. Het voelt onwerkelijk. Hadden we echt zoveel windstiltes? Om onze ervaringen niet te vergeten heeft Dick weer een impressie geschreven van het laatste traject:
Het
laatste traject, Lowestoft - Plymouth. een kleine 300 mijl lijkt, als
je het zo opschrijft, een kort stukje. De voorspellingen gaven echter
weinig wind. Tot Dover ging het mooi, een prettige oostelijke wind met
afwisselend genaker, code 0 en high aspect. Wel veel wissels, maar
voornamelijk tussen de 5 en 7 kn bootsnelheid. Een vlakke zee en op een
paar mistbankjes na, goed zicht. Bij Ramsgate lagen we een paar uur
geankerd wegens tegenstroom en windstilte. De volgende ankerstop was
Dungeness met fraai uitzicht op de kerncentrale. Hier bleven we wat
lang, de stroom liep al mee, maar we konden er een paar uur slapen.
Ook de
Home of Jazz had het moeilijk en we naderde haar tot 5 mijl. Zij wisten
echter net een kaap te passeren voor de kentering, wij lagen er met
tegenstroom zonder wind, zodat ze 6 uur later weer 35 mijl voor ons
lagen. Wilde ik boven Lowestoft nog stoppen, nu had Jolanda het
moeilijk. Gelukkig hadden we niet tegelijk zo’n moment. Tot Start point,
20 mijl voor de finish hadden we nog redelijk vooraan in het overall
klassement kunnen staan. Helaas viel de wind weer weg en koste het ons
nog 18 uur.
Zo
worden we uiteindelijk 7e in onze klasse en 21 overall van de 40 boten.
Om te kunnen winnen hadden we er een dag sneller over moeten doen. Zo
zie je het verschil tussen racen en snel toeren, een halve dag per week.
Gelukkig is er niet een langzamere boot voor ons gefinisht en zitten er
wel een paar snellere boten achter ons. Dat is in deze race met zoveel
windstiltes en getij het enige dat je zelf zelf in de hand hebt. We
hebben het gehaald, en vele moeilijke momenten samen overwonnen. Veel
goede raceteams eindigden voor ons, maar gelukkig niet allemaal. We
hebben geen schade van betekenis en zouden morgen zonder reparatie of
onderhoud weer kunnen starten. Dat doen we niet! We gaan uitrusten.
|
---|