published 23 december 2017

December 2017

Nieuwsupdate Mark Slats:

Zondagochtend 14 januari is Mark gefinished in een nieuw wereldrecord van 30 dagen 7 uur en 49minuten. Een geweldige prestatie om solo vlak achter de eerste viermansboten binnen te komen.

 

 

 

Talisker Whisky Atlantic Challenge.

Mark Slats roeit momenteel van de Canarische eilanden naar de Carrieb. Ik heb hem geholpen zijn boot zo licht mogelijk te laten bouwen bij Rannoch in Engeland. Samen met John en Eric, een paar van zijn vrienden, helpen we hem bij de routering. Mark is goed op weg om het wereldrecord van 49 dagen (voor een solo oversteek) te verbreken en ligt royaal op kop in dit klassement. www.taliskerwhiskyatlanticchallenge.com

Golden Globe Race

Het volgende project van Mark is de Golden Globe Race. Dit is een non-stop solorace rond de wereld. In 1968 werd deze race voor het eerst gehouden en gewonnen door Sir Robin Knox Johnson. Los van wat moderne veiligheidsmiddelen moet de race gevaren worden met in serie gebouwde langkielers en zonder high tech materialen of elektronica.

Afgelopen voorjaar reed ik met Mark naar Engeland voor de roeiboot en daarna naar Schotland om
een Rustler 36 te bekijken. Dit is een van de 22 types die is goedgekeurd om mee te mogen varen.

We reden onlangs naar Les Sables-d'Olonne om de laatste vergadering bij te wonen. Alle regels liggen nu vast zodat we Marks boot zo goed mogelijk kunnen optimaliseren voor deze race. Ook konden we 'spioneren' bij Jean-Luc van den Heede (wereldrecord solo non-stop tegen de wind rond de wereld) die ook met een Rustler 36 zeilt. Vrijwel alle deelnemers delen graag hun ideeën zodat er veel kennis vrijkomt. Wij delen ook onze kennis en ideeën, maar uiteraard is er bij iedereen ook nog wat geheim.

Ontwerptechnisch is het wel interessant om te zien wat er wel en niet werkt op een betrekkelijk klein toerjacht tijdens deze 30.000 mijl lange race. De schepen beschikken alleen over een windvaanstuurinrichting en niet over een autopiloot. Vooral in de tuigage en uitgebalanceerde zeilvoering is daardoor winst te halen. Op Marks boot komt een nieuwe mast (Tuned Rigs & Ropes) en een set nieuwe zeilen (Zwaan Sails).


Ontwerp No 504


Pronkjuweel in een nieuw jasje.
Twee maanden geleden kreeg ik opdracht de elektrische sloep Pronkjuweel, ontwerp No 449 aan te passen naar een sneller varende sloep met dieselmotor. Het was vooral belangrijk om de boot bij hogere snelheid vlak te laten varen zonder visueel het karakter van de sloep aan te passen.
Het idee was om er onder water aan de achterkant een vleugel aan te zetten. Om dit te testen werd een vrijvarend schaalmodel gebouwd. De eerste vleugel zat onder de scheg in vrij water. Dit werkt goed en is makkelijk uit te rekenen en daarna te valideren. Het probleem is echter dat bij hoge snelheid de schroef boven water kan komen omdat het systeem niet goed zelfregulerend is. Nadat bij de eerste berekening en testvaart duidelijk was hoe groot de vleugel moest zijn, heb ik daarna de vleugel onder een hoek aan de romp gezet zodat deze bij meer lift meer uit het water komt waardoor de schroef in het water blijft.
Het 3D model is vrijwel af en de hoofdconstructie doorgerekend zodat in januari de bouw kan beginnen.

 

 


Ontwerp 503



Ontwerp 503 is weer een stapje verder. In November vlogen we naar  Polar Yachts in Estland.
Er waren een aantal zaken die beter ter plaatse konden worden doorgesproken. De belangrijkste details liggen nu vast en ze zij zijn druk bezig de offerte aan te passen zodat in januari begonnen kan worden met de bouw.
Een belangrijke wijziging was de kiel. Deze was voorzien in lood met een ingegoten frame. Zo doen ze dat standaard. Het probleem met lood is dat het niet sterk is. Bij aan de grond lopen kan dat een voordeel zijn, het vervormt heel makkelijk, een soort kreukelzone. Maar dat betekend dat de sterkte uit het frame moet komen en dat is lastiger te maken naarmate je een grotere dwarsscheepse veiligheid in de romp kiel bevestiging wilt hebben.
Bij een stalen (holle) kiel gevuld met lood is een grotere veiligheid relatief makkelijk. Je maakt gewoon de beplating wat dikker. Omdat de bovenkant hol kan blijven is vaak het benodigde gewicht wat lager of is er meer stabiliteit. Bij aan de grond lopen is er minder kreukelzone zodat vooral aan de achterkant de constructie wat sterker moet zijn. Omdat bij deze romp de spantvorm bij de kiel een lichte S-vorm heeft is daardoor de kiel wat hoger en de romp wat ondieper gehouden.
Het bilgewater stroomt tot 30 graden nog steeds naar de bilgepomp.