published 29 maart 2024

April 2024

Ontwerp No 532

  

                                                                                                              

Dit ontwerp combineert een goed zeilend schip op open water met een redelijk zeilend ondiep schip op het Wad.

Met kiel en roer omhoog zit ze wat betreft stabiliteit op de grens van categorie A en B. Met kiel neer zit ze royaal in categorie A.

 

Ontwerp No 531

 

Ontwerp No 531 is gebasseert op de Jager lijn. De eigenaar wilde de lijnen van zijn Victoire 1122 deels behouden maar toch

een wat modernere uitstraling en hogere snelheid. De boot wordt ontworpen in composiet.

 

Ontwerp 519 custom

 

 

Dagzeiler 519 custom die gebasseerd is op ontwerp No 519 heeft geen houten gangen maar is geheel in aluminium gebouwd.

Het zwaard is geballast en er zijn tanks voor waterballast.

Zo blijft het trailergewicht laag en heeft ze toch voldoende stabiliteit om prettig te varen.

 

Gebouwd bij Koopmans Kasko's in Sneek

 

 

 World's Toughest Tow - Atlantic

 

We zijn in december weer naar La Gomera op de Canarische eilanden geweest. We deden 8 routeringen en er startte 3 D12 boten van mijn ontwerp. Ik kon een paar keer mee met een korte testvaart. Ze roeit heel licht en het is dus vooral lang volhouden.

 

Onze routering ging goed: 2e in de solo met een D12, 1e in de duo met een D12, 1e mannen trio en 1e vrouwen trio met een wereldrecord!

 

 

Van schaalmoidel tot boot, en uitleg bij de D12.

 

 

Inspectie No 233 Santana

 

Op La Gomera kregen we het verzoek om in Lagos, Portugal, de Santana te inspecteren voor een klant uit India.

Dit door Aluboot gebouwde schip was nog in goede conditie. Er is altijd wel een lijst met aandachtspunten natuurlijk.

Een interessante boot, zeker voor iemand die zelf het teak dek opnieuw kan rubberen.

 

 

 

Jager

 

 

De Jager is dit jaar de 100.000 mijl gepasseerd. Om dat te vieren vaar ik met zeilvriend Jaap het ORC Double Handed World Championship 2024 in Noorwegen.

Daarvoor mocht de meting niet ouder zijn dan 4 jaar. Hier ligt ze helemaal leeg klaar voor de vrijboord- en stabiliteitsmeting.

 

 

Swann 48 Sirona

Bij Modus Marine in Lelystad begeleid ik voor een klant uit Duitsland de refit van zijn Swann 48.

De grootste ingrepen zijn het kielframe dat totaal verroest is en het dek waar op veel plaatsen vocht in zit.

Het oude kielframe is er inmiddels uit en het dek is droog. Waar nodig is het toplaminaat verwijderd en het schuim vervangen of gedroogd. Het dek is bijna klaar om in zijn geheel een extra laminaat te krijgen.