published 5 June 2025

Juni 2025

Jager

 

Onze 30 jaar oude Jager was na 28 jaar voor het eerst weer een winter op de wal. Het originele 8 mm teak was nog maar 2 mm en er zaten wat slechte plekken in de kuipvloer en het achterdek. Ik heb het vervangen met opnieuw 8 mm marine occume met mahonie toplaag. Hierover is 600gr glas/epoxy gelegd. Dat had ik bij het teakhout niet gedaan omdat ik er een waterdichte lijmlaag tussen had, maar deze is bij de schroefgaten toch gaan lekken. Omdat ik geen nieuw teak wilde gebruiken heb ik afgedankt teak van refit projecten gebruikt. De keerkoppeling begon ook wat kuren te krijgen en is vervangen voor een nieuwe. Daarbij bleken ook twee motorsteunen te moeten worden vernieuwd. Omdat de boot toch in de loods stond heb ik het loopdek en de romp ook geschilderd.

Met nog vele kleine klusjes erbij begon het seizoen wat laat, maar we varen weer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ontwerp 534

 

Ik ben druk met ontwerp 534 bezig. Het 3D model groeit en Lloyds en snelheids-berekeningenzijn in volle gang. Romp en kiel zijn af en aan de laatste verfijningen aan opbouw en kuip wordt gewerkt

 

 

 

 

Ontwerp 535

Ontwerp 535 is in de beginfase. Ik ben aan het kijken hoe groot ze moet worden om het interieur er mooi in te krijgen. De eigenaar wil twee masten zodat de zeilen niet te groot worden. Ik bekijk de mogelijke mastposities ook in verband met kuip en interieur en kan dan wat opties tegen elkaar laten varen (in de computer). Ook de diepgang met eventueel een ophaalbare kiel worden bekeken. Het schip moet dan ook met de kiel omhoog nog redelijk varen. Hopelijk kan ik in het volgende bericht de resultaten laten zien.

 

 

Ontwerp 531

 

Ontwerp 531 is in aanbouw bij Paul Dijkstra Composites. Het is een interessante bouwmethode. In de mal wordt eerst het schuim en dan de binnenhuid gelegd. Daarna de verstijvingen en schotten. Dan wordt het dek met alleen het binnenlaminaat geplaatst. Als dat allemaal klaar is, is de buitenhuid pas aan de beurt. Alles gaat met prepreg en vacuum. Als het casco klaar is gaat het naar Loedeman Jachtbouw in Elburg.

 

 

 

 

532

 

532 is verplaatst van Koopmans Kasko's naar de buitenstalling. De eigenaar maakt haar motor klaar om naar een ligplaats in de buurt van hun huis te varen. Hier wordt ze verder afgebouwd.

 

 

 

 

523

 

Ontwerp 523 is te water. Ik heb gewicht en stabiliteit gemeten. Zowel voor mijzelf als voor de CE certificering. Ze was 5% te zwaar en lag 0.2 graad voorover. Gezien het fraaie interieur was het iets grotere gewicht geen verrassing en had ik er in de berekeningen al rekening mee gehouden. Het geeft weer wat houvast voor het zusterschip dat nog bij LUYT in Den Oever staat.

 

 

 533

Ontwerp No 533 vordert bij Koopmans Kasko's. Het heeft wat inspiratie van een pilot cutter en krijgt veel karakter. De eigenaar die nu een Koopmans 40 heeft gaat er op wonen en krijgt binnen aanzienlijk meer ruimte.