Bezoek Franse werf
Afgelopen week bezocht ik samen met Jolanda de werf waar een klassiek seriescheepje wordt ontwikkeld.De twee romphelften van het eerste schip zijn klaar. De spanten worden er nu ingelijmd en volgende week komt ook de sectie met zwaard kiel en motorfundatie aan. Dan wordt alles aan elkaar gezet en kan met het dek worden begonnen. Er wordt met een positief mal gewerkt zodat de binnenzijde van de romp af is als de rompuit de mal komt. De buitenzijde wordt geplamuurd en geschilderd.
Hellingproef VQ32
De VQ32 heeft een mast! Tijd dus voor een hellingproef. Bij een hellingproef wordt het schip met een gewicht aan de giek of spinakerboom onder een paar graden helling gebracht. Hierdoor is het oprichtend moment per graad helling bekend. Als je dan weet hoe de boot in het water ligt kun je uitrekenen wat het schip weegt en waar het zwaartepunt ligt.
Het schip is zo'n 300 kg zwaarder dan gepland. Er komt altijd weer meer in op en aan dan in eerste instantie was voorzien. Gelukkig zit het zwaartepunt op de goede plaats en heeft het schip tot 150 graden helling een positieve stabiliteit! De Vries Sails kan de zeilen een paar procent boller maken. Voor de derde VQ32 ga ik samen met Zwaan Sails weer een optimalisatie aan de hand van de gegevens uit het vpp maken.
We deden dit al voor een niet overlappende lichte en zware niet overlappende high aspect en een grootzeil voor de JAGER. Duidelijk is dat met hedendaagse programma's de gewenste bolling is te berekenen en dat de zeilmakers deze bolling ook kunnen invoeren en in de praktijk uitvoeren. De interactie tussen ontwerper en zeilmaker wordt zo intensiever, het kost wel meer tijd. Voordeel is dat de verwachtingen van de zeiler wanneer welk zeil er op moet heel dicht bij de werkelijkheid liggen en je dus van te voren weet welk zeil welk bereik heeft.