Terug uit Frankrijk en de Golden Globe Race
We zijn al weer een paar weken terug uit Les Sables d'Olonne. De terugtocht via de Scillies en de zuidkust van Engeland was met mooi weer en veel spinakeren een mooie tocht. Op de heenweg kwamen we ontwerp 205 Rode Zora, net terug van een wereldreis, tegen. Op de terugweg vlak voor Dover kwam op tegenkoers richting Spanje No 502-505, een zusterschip voor een Spaanse klant, ons tegemoet. Het gaat goed met de langkielers! De Jager is nog even de wal op geweest. Ze was behoorlijk aangegroeid en is nu weer schoon.
Ontwerp 507
In Les Sables was ik al begonnen aan een dagzeiler met Balpha maststrijkinstallatie. Hierbij staat de mast op een wagen die naar voren rijdt. Om de mast zit een scharnierend lager. Hierdoor schuift de mast tijdens het strijken naar voren. Dit is veel stabieler dan een gewone maststrijkinstallatie omdat de mast zowel in het scharnierpunt als in de voet gesteund wordt. Ook steekt de gestreken mast achter veel minder uit. Vooral voor een dagzeiler in bijvoorbeeld Friesland een groot voordeel. De bedoeling is een rondspant werfgebouwde versie te maken. Voor doe-het-zelvers komt er een multiknik versie met hechthout en glas-epoxy. Het schip zou dan in 1 of 2 winters gebouwd moeten kunnen worden.
503 aluminium
Voor ontwerp No 503 ben ik nu ook bezig een aluminium versie te maken. Deze wordt ongeschilderd en krijgt daardoor een stoer uiterlijk. Hiervoor is de styling van opbouw en kap wat aangepast.
Als Team manager van Mark Slats in de Golden Globe Race ben ik voorlopig tevreden. De Maverick gaat hard genoeg en alles is na de eerste 6000 mijl nog heel. Mark ligt in een kansrijke 2e positie. Zie voor de reis Scheveningen Les Sables d'Olonne deze video