published 11 juni 2021

Juni 2021


 

Ontwerp 516

Het casco is klaar voor de laatste afwerkingen. De poorten in de opbouw geven een schip karakter. Ondanks dat ik deze markeer op het aluminium, maakt een laatste fine tune het meestal nog net even mooier. Dit doe ik door de vorm uit te printen en nog een paar cm te verschuiven.

Ook "de "kattenogen" zijn nog iets vergroot. Omdat hier een lange levertijd op zat heb ik deze zelf uitgewerkt en zijn ze gelaserd, gefreesd en gepoedercoat.

De Duitse klant had met alle corona regels moeite om zelf naar de werf te komen. Daarom hebben we ook mallen voor de sprayhood gemaakt zodat hij vooraf kan zien hoe het wordt.

 

 

 

 

 

 

Ontwerp 518

 

 

 

Gebaseerd op No 487 JAGER 37 heb ik een versie met positieve spiegel gemaakt. Het idee van de klant is om deze in kleine serie te gaan verkopen. De tekeningen en snijpakket zijn af. Alleen wat kleine zaken moeten nog besproken worden.

 Ik bezocht met de klant ook de in anbouw staande Jager37 met vaste kied

Ontwerp 519

 

Samen met de klant werk ik aan de laatste details van de deklayout. Het moet een mooi gelijnd karaktervol scheepje worden. Ook de ergonomie in de kuip is belangrijk. In het volgende nieuwsbericht hoop ik de definitieve versie te tonen.

 

 

3D printer

 

De klant voor dagzeiler 519 maakte met behulp van mijn files een 3D print. Hij overtuigde mij ervan dat ik dit ook zelf zou kunnen. Ik heb toen een bouwpakket voor een 3D printer besteld en na enige dagen kwam daar de eerste romp (max. 40 cm) uit. Alhoewel moeilijke vormen zoals kuip en opbouw er niet altijd mooi glad uitkomen geeft het toch in een vroeg stadium een goed beeld en gaat het sneller (en goedkoper) dan een handgemaakt houten model.

 

 

Ontwerp 520

Voor Sentijn Yachts heb ik een uitgebreid voorontwerp van een nieuwe 46 voeter gemaakt. De boeg moest dezelfde uitstraling hebben als de 37 en de spiegel mocht wat steviger. Alhoewel het niet mijn keuze zou zijn komen er twee stuurwielen en een enkel roer. Voor de wens van een brede kuip is dit natuurlijk wel een logische keuze en kun je ongehinderd vanaf de kajuitingang naar het achterschip lopen. In de spiegel zit een deur waaraan een windvaan besturing gezet kan worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sentijn Yachts

 

Booty 24 zeilboot versie

Dit Frans Maas ontwerp wordt bij Scheepswerven Janvandamme gebouwd.

Jan wilde weer wat leven in dit project en een nieuwe versie. Het doorgestoken roer heb ik nu achter de boot getekend. Dat geeft gelijke eigenschapen maar is makkelijker bouwen en verlengt het aanzicht waardoor het scheepje wat lager oogt.

In plaats van carbon heb ik een laminaat van glas berekend om de kosten wat te drukken.

 

BOOTY

Booty scout

 

 

Uit dezelfde mal als de Booty 24 heb ik ook een scout versie getekend. Een open boot voor jonge mensen die met wat aanpassingen ook een prima expeditieboot is voor een breder publiek.

 

 

Nieuwe kiel onder oud ontwerp 114

 

Voor een variant op de Jantine II tekende ik en nieuwe kiel met minder diepgang. De diepe kiel had een mooie vleugelvorm maar daardoor ook een relatief hoog zwaartepunt. De nieuwe kiel heeft nog steeds een mooie vorm maar ondanks de kleinere diepgang eenzelfde zwaartepunt. Dit geeft vanuit thuishaven Lauwersoog een groter vaargebied.

 

 

 

Modus Marine Zilvermeeuw

 

Voor Modus Marine deed ik wat berekeningen aan kiel en tuigage voor een De Ridder Zilvermeeuw.

Voordat de kiel er onder werd gelast deden we een hellingproef. Zo konden we vooraf controleren of gewicht en positie van de ballast juist was.

 

 

 

 

 

 

Versterking Comfortina 42

 

Voor een Comfortina 42 waarbij er teveel beweging rond kielvlak en interieur zat maakte ik een reparatievoorstel.

Versterking en toevoeging van vrangen zullen er naar verwachting en volgens berekeningen weer een prettig schip van maken.

 

 

 

Naast het werken op kantoor zitten de eerste 1000 mijl zeilen er dit jaar alweer op. Bijgaand wat videolinks

 

lijboom

75 mijls duo

75 mijls solo

35 mijl solo

50 mijl duo

Ameland